måndag 16 januari 2012

Blixtvisit i Skåne

Foto: Aleksi

I lördags åkte Aleksi, Agne och jag ner till Skåne för en dagstur med havsöringsfiske. Långt att åka för några timmars fiske men vad gör man inte när fiskesuget ger en sömnsvårigheter. Sagt och gjort, klockan ringde 03.50 på morgonen, om man nu kan kalla det morgon. Det skulle blåsa ca 8 m/s från norr och vi projicerade bilden av ett lågt och kristallklart hav framför oss då vi kom ner. Frånlandsvind brukar ge dessa förhållanden. Vi skulle få bra sträck i grejerna och effektivt kunna fiska den valda kuststräckan. Jag var den enda av oss som varit och fiskat på skånekusten innan så det föll på mig att välja plats. Valet föll på södra österlen, där skulle vi få vinden snett bakifrån från vänster men ändå inte helt lä utan med lite vågor som brukar göra gott för fisket. Efter ett par timmar i bil skakandes av iver att få komma ut var vi till slut framme. Solen hade just tittat upp över horisonten och det tog inte många minuter innan jag hade den fulla fiskemunderingen i ordning. Jag gick i förväg ner mot vattnet för att se hur det såg ut. Jag såg tidigt att vattnet var rejält högt då jag knappt såg det fina revet. Väl framme vid vattenbrynet ser jag att vattnet ser ut som gegga, totalbrunt! Hmm, allt var tvärt emot vad vi förutspått. Det var bara att gå upp till de andra och säga att vi drar vidare med en gång, här fanns ingen tid att spilla.

Vi stannade på ett antal ställen men överallt var det likadant. Vi tog oss hela tiden längre väster ut och då vi kom en bit förbi Ystad hittade vi äntligen vatten som inte var fullt så brunt, här såg man faktiskt fötterna i knädjupt vatten. Vi vågade inte chansa på att återigen sätta oss i bilen för att försöka hitta något ännu bättre då tiden var högst begränsad. Vi höll oss kring ett rev och längs stranden intill. Fisket var allt annat än bra, inte en enda känning, ingen fisk som visade sig, även om vi för en stund trodde en sten  ute i vågorna var en fisk. Vädret var det dock inget fel på. Strålande solsken. Det var underbart att komma ut, få kasta lite, värma på lite käk på stranden och sitta i lä och avnjuta den tillsamman med goa gubbar. Nu vill jag ner igen!

2 kommentarer:

Blogger Linus sa...

Fin blogg! Läste om er tuffa tur till Skåne där vattnet inte var så kul. Hör av dig till mig nästa gång ni ska ner så kanske jag kan ge något tips för sydkusten. Har ett par "hemliga" ställen där vattnet nästan aldrig blir för grumligt. Synd om er som kör så långt! Hälsningar Linus(salmotruttasyd.blogspot.com)

23 februari 2012 kl. 09:42  
Blogger Albin Löfqvist sa...

Tjenare Linus, Jo de va en lång dag. Jag gick dessutom ut på kvällen om kom inte hem för en tidigt på morgonen därpå. Var hyfsat trött dagen efter kan jag säga. Bra att veta ang guidning och tips. Känner en kille till där nere som har stenkoll på reven men bra att kunna höra runt lite inför en ev tur. Som det ser ut nu så blir det en sväng ner till Skåne i mitten på mars, hoppas få den store då!

23 februari 2012 kl. 18:15  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida