tisdag 7 februari 2012

Ny fluga


Jag har fortsatt att testa lite grejer med de jiggkrokar jag köpte för ett tag sedan. Jag har gjort borstmaskimitationer nu senast och jag tror det kan bli bra med lite finslipning. Jag vill ha en ganska lång fluga som inte hakar sig i krokböjen under deta fisket som brukar äga rum just innan premiären här på västkusten. Borstmasken har lite spridda svärmningar även en bit in i april men oftast inte i samma intensitet. Allt beror klart på hur tidig våren är. Hur som helst. Eftersom det oftast handlar om grunda vikar så tänkte jag att det kan vara bra med en fluga som går uppochner, och det gör denna fluga. Speciellt om man som jag, fiskar med en coastal-lina. Den sjunker långsamt och då är det lätta att flugan fastnar i botten. Jag vill också att flugan ska vara relativt lätt och visst finns det material som suger betydligt mindre vatten än en kaninstrimla, men jag tycker ändå att denna flugan är såpass avskalad att den inte borde väga för mycket, trots sin storlek. Kroken är också väldigt lätt vilket är bra. Det återstår att se hur den fungerar, egentligen hade jag nog inte behövt den lilla förtyngningen i krokböjen men satte ändå dit den för att se hur flugan uppför sig. Nu e de väl knappt 60 dagar kvar så snart e de dags för provfiske av flugan, detta lär ju vara en av de flugorna som kommer användas flitigt den första tiden.

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Kan du binda 3st till mig som jag kan testa.
Ingvar.

7 februari 2012 kl. 19:46  
Blogger Albin Löfqvist sa...

Nja, alltså Jag binder inte på beställning Ingvar, inte ens till dej. :) Men det är världens enklaste fluga att binda så du gör snabbt tre stycken själv.

8 februari 2012 kl. 20:24  
Anonymous Anonym sa...

Ett tips. testa binda en string leech. väldigt enkelt. Du får kroken längst bak och kan placera den så "uppåt" liknande din jigg-variant. Ingen risk att skinnremsan snor runt kroken. Blir bra borstmaskimitationer.

11 februari 2012 kl. 10:56  
Blogger Albin Löfqvist sa...

Ja, tekniken från dom steelheadflugorna borde ju gå alldeles utmärkt att översätta till våra förhållanden. String Leech flugorna är väl ofta väldigt förtyngda och det är ju svårt att kasta med då dessutom en såpass stor kaninhårsfluga suger mycket vatten. Men tekniken ska testas! Tack för tipset!
/A

11 februari 2012 kl. 11:42  
Anonymous Anonym sa...

Jo, de är sant de brukar nog va förtyngda en del. Men de funkar att binda utan förtyngning. Och som du säger får man göra en avvägning så att kaninremsan inte blir för lång å stor så de blir allt för svårkastad. Länkar till en film på flydressing, där man kan få insperation hur man "apterar" remsan. http://www.flydressing.se/bindteknikflugmoenster/flugbindningsfilmer/mad-chinees-dragon-fly.aspx.

Trevlig blogg du har annars förresten //Henrik

12 februari 2012 kl. 10:03  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida