måndag 19 mars 2012

Skånerapport


Dag 1. 
Klockan ringer 04.20 men jag bestämmer mig för att ta 'sovmorgon' till fem. Jag laddar kroppen med lite frukost och drar iväg mot sydkusten. Det är ett fantastiskt ljus över åkrarna då morgonen närmar sig, dimslöjorna ligger i alla sänkor och det märks att det kommer bli en fin dag. Då jag parkerar vid havet har solen just tittat upp över horisonten. Havet ligger helt stilla och ser ut som en stor polerad kopparplåt i de första solljuset. Bråttom, bråttom!! Fiskeivern är enorm och jag får snabbt på mig alla lager med kläder innan jag stapplar ut i vattnet. 

Skånefisket är speciellt på många sätt. Hur man fiskar av ett rev är inte för mig en självklarhet och jag känner mig ibland lite vilsen på dessa stora ytor. Här hemma får jag en tydligare känsla för vart fisken troligtvis står bland kobbar och skär. Skånefsket bygger mer på erfarenhet känns det som. Jag känner duktiga skånefiskare som vet vart djuphålorna ligger och vilken väg fisken brukar ta in på reven. Efter en stunds planlöst fiske vadar jag iland och käkar lite. Jag ringer Daniel som har stenkoll, bokstavligt talat. Han säger; "Ser du stenarna där och där? Gå ut där och kasta vänster, där e en djuphåla" Han fortsätter med att berätta att borta kring det lilla stenröset brukar fisken stimma sig, alltså komma in i stim medan det 30 meter bort brukar vara några enstaka fiskar som ligger i djuphålorna. Det är helt uppenbart att Daniel har bättre kolla på sina ställen i Skåne än ad jag har på mina ställen hemma.

Efter samtalet med Daniel går jag bort och börjar fiska där han tipsade mig att starta. "vada inte djupare än till knäna, fisken går väldigt grunt". Ok, jag lägger korta kast på grunt vatten och fiskar mig försiktigt ut bland stenarna. Efter en stund har jag plötsligt ett hugg! Nytt kast i samma riktning. När linan landar på vattnet ser jag fem-sex virvlar och lite vågor. Jag hade lagt kastet över ett litet stim med öring, just där Daniel sa att dom ofta stimmar sig. En timme senare händer samma sak igen. 


Det är i det närmaste vindstilla hela dagen och solen gassar från en molnfri himmel. Inte de bästa förhållanden att fiska öring i direkt men ett underbar väder att i alla fall försöka i. Lunch, i solen på stranden, i värmen. Underbart! Under dagen kommer flera stora flockar med tranor utifrån havet och in över Svensk mark, det blir tydligt att våren anländer. Jag testar ett ställe till under dagen men ingen fisk.

Dag 2.
Klockan ringer 04.30 och jag går upp med en gång. På väg ut till bilen möts jag av regn. Det är en mulen dag och lite mer vind. Det ser ut att bli perfekta förutsättnignar. 4-5 m/s från syd och mulet. Idag kommer det blir grymt! Jag testar flera platser under dagen, hela tiden känns det dunderhett! Det bara ska hugga en sådan här dag. När klockan är tre och kastarmen värker ger jag upp. Att börja säsongen med tre heldagar på Skånekusten är tufft för en flugfiskekropp som legat i dvala sedan i oktober. Det är allt annat än en mjukstart. Tekniken sitter inte helt och jag får ont i händer, handleder, axlar och rygg. 

Dag 3.
Släpar mig upp ur sängen vid halv fem på morgonen, skippar frukosten och svänger in på en mack istället för att köpa proviant för dagen. Börjar på samma ställe som de tidigare dagarna, här känns hett och eftersom jag blivit tipsad om stället så vill jag ge det en ärlig chans. Havsöringfiske kan verkligen vara av och på och jag hoppas att någon slagit på strömbrytaren då jag vadar ut för dagens första kast. Planen för dagen är att vara lite mer mobil. Jag fiskar två timmar på första stället, inte en känning. Vinden har återigen mojnat och det är stilla även denna morgon. Jag drar vidare öster ut. Stannar vid ett rev och anländer samtidigt som två andra fiskare. jag e först ut på revet och fiskar av som jag lärt mig, här har jag varit förr. Efter en timme ger sig en av de andra killarna, jag bestämmer mig för att göra det samma. Jag fortsätter österut och stannar på ett ställe som enligt Daniel brukar kunna ge fisk, även under svåra förhållanden. Om inte annat så i alla fall en besa. Havet ligger blankt men efter någon timmes fiske bestämmer jag mig för att dra mig tillbaka. 


Jag kör förbi de ställena som jag fiskade tidigare under dagen och bestämmer mig för att testa ett rev på vägen hem. Innanför revet togs en öring på 4.6 häromveckan. Det är spännande att fiska en sådan plats även om jag vet att dom fiskarna inte står på rad och väntar. Efter ett jäkla nötande på platsen tar jag en sista titt i flugasken. Bestämmer mig för en fluga som jag gjorde till en tidigare skånetur som aldrig blev av. Tog kort på flugan innan jag börjar fiska med den, ifall det blir denna som ger fisk tänkte jag. 


Otroligt nog så hugger en öring ganska snart och det är med ett stort leende som jag kan konstatera att jag på sista stället efter sista flugbytet den här helgen kunnat jobba upp en öring. Det är en blank fisk på drygt 40 cm. Händerna svider, ryggen värker men va gött att slippa gå helt lottlös. Man kan ha tur i sitt fiske efter havsöring och man kan ibland ha fantastiskt fiske. Det kan var hur enkelt som helst ibland. Men havsöringfiske kan också vara otroligt svårt. Då man inte har tur är det bara hårt slit som gäller. Timmarna flugan är i vattnet är det som räknas, inget annat. 

Öringnävar



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida