torsdag 29 mars 2012

Uppladdning


Ok, det har varit lite snurrigt den sista tiden. Mycket att hålla i skallen samtidigt samtidigt som det har varit nödvändigt att strukturera tillvaron. Ingen bra kombo. Idag ändrade jag plan för premiären för sista gången. Nu blir det en premiär som går i kärleken till fisket och vännernas tecken. Naturligtvis blir det som vanligt ett jävla envist gnuggande från morgon till kväll för att lura våra prickiga vänner men just nu känns faktiskt inte detta som det viktigaste. Det ska bli roligt att se nya platser detta året. I år kommer vi att hålla till norr om Lysekil och detta är verkligen inga bekanta platser för mig så det blir spännande. En chans att träna sitt öga för att hitta nya bra platser. Nu är det inte speciellt svårt att hitta en bra plats i början på april. Hittar man en grund vik med pålandsvind så får man ofta bingo.

Förra året gjorde jag inför premiären en chiligryta, detta uppskattades otroligt av matgästerna på klippan där vi satt. I år har jag bestämt att detta ska bli en tradition. Min chili kommer alltid att serveras på premiärer kommande år. I skrivande stund har alla förberedelser avklarats och nu puttrar en gryta med allt möjligt gott på spisen. Jag tänkte berätta vad grytan bygger på, hur man gör får ni lista ut själva.

Dryga kilot högrev
2 gula lökar
4 kyftor vitlök, krossade
2 burkar/paket krossade tomater
2 stora flaskor/burkar á 50 cl ljus lager öl
3 paprikor grovt tärnade.
BBQ- sås efter tycke och smak.
1-2 pkt bacon, när man stekt baconet steker man högrevet i fettet.
Chili. Jag använder inlagd chipotle och torkad ancho chili. Här kan man variera och testa olika sorter.
Torkad oregano, snåla inte!
och lite spiskummin, grytan ska inte smaka indiskt men lite grann i gott.

Jag tog idag lite rotselleri som jag tärnade grovt och fräste med de andra grönsakerna. andra gånger har jag haft färsk fänkål. man kan variera i oändlighet. Jag kokar grytan tills den reducerat till hälften ungefär. Då kan man inte längre urskilja några ingredienser utan allt e som en brun gröt med lagom tjock konsistens. för att komma hit bör grytan puttra 6-8 timmar. massor med tid att binda flugor etc.

Smaklig spis!

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Vilken fantastiskt bra tradition Albin. Inte dumt att få njuta en sådan gryta en tidig vårdag ute vid havet.

6 april 2012 kl. 20:04  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida